Články

manual

Manuál pro začátečníka

Láká vás vyzkoušet saunu? Připravili jsme pro vás „manuál“ pro začátečníka

Posadit se na dřevěnou lavici a nechat po sobě stékat pot, se kterým odcházejí i starosti a stres… Láká vás vyzkoušet saunu, ale polévá vás dopředu horko z představy, že se zabalení do bílého prostěradla dopustíte začátečnického faux-pax? Na obavy a nejistotu není místo. Připravili jsme pro vás manuál, díky kterému si hned první pobyt v sauně užijete na 100 procent.

Laikovi se saunování může jevit jako složitý rituál se spoustou pravidel, které potřeba dodržet. A saunování skutečně rituál je – nicméně rozhodně ne složitý, ale naopak velmi příjemný. Pojďte se podívat na to, jak si ho užít na maximum!

Vyberte si saunu, která vám sedne

Není sauna jako sauna. Kromě nejrozšířenější finské sauny, která je dlouhodobou stálicí, můžete vyrazit do revoluční infrasauny, usadit se v parní komoře, švédské nebo bio sauně. A každý z typů má svá specifika. „V infrasauně se díky infračerveným paprskům, které zahřívají přímo tělo a nikoli vzduch, začnete intenzívně potit už při padesáti stupních Celsia,“ popisuje Michael Bäumel ze Saunahouse.cz. „Pobyt v infrasauně je tedy vhodný i pro lidi s vysokým krevním tlakem, astmatiky nebo pro kardiaky.“

Finská sauna bývá rozpálená na 70 až 90 stupňů Celsia, v parní komoře je „jen“ okolo 55 stupňů, ale téměř stoprocentní vlhkost, švédská sauna je naopak stostupňová výheň s nulovým vlhkem. To, který typ saunování vám bude nejvíc vyhovovat, musíte vyzkoušet na vlastní kůži.

Vyhraďte si dostatek času

Saunování není o tom, že si na deset minut sednete do kabiny, pak rychle proběhnete pod sprchou a za půl hodiny to „máte za sebou“. Návštěva sauny je rituál, který byste si měli užít. Cyklus „sauna-ledová voda-odpočinek“ byste měli minimálně dvakrát, ideálně třikrát zopakovat. Pak chvilku posedět, doplnit tekutiny, dát si menší občerstvení…

Vyhraďte si pro pobyt v sauně alespoň dvě hodiny, nebudete litovat. Perfektně zrelaxujete nejen tělo, ale i psychiku. Ne nadarmo se o sauně mluví v souvislosti s odbouráváním stresu. Ideální je domácí sauna, do které se můžete zavřít po náročném dni a po skončení rituálu se posadit do křesla s šálkem čaje a dobrou knížkou.

Nepodceňte přípravu

Než vyrazíte do sauny, nechte doma všechny šperky, které by se na tělo mohly rozpálit. Nezapomeňte na prostěradlo, do kterého se zamotáte potom, co se ve sprše opláchnete a následně důkladně osušíte!

Jestliže se chystáte do sauny, vynechte alkohol i cigarety. Saunu si neužijete s prázdným žaludkem, ale ani po vydatném jídle, kdy se cítíte plní k prasknutí. Ne nadarmo se mluví o zlaté střední cestě.

Netrhejte hned při první návštěvě rekordy

Na světové rekordy jsou tu jiní – vždyť se každý rok pořádá i mistrovství světa. Pobyt v sauně pak ale není relax, ale výkon na hranici lidských možností. Pamatujte, že optimální délka saunování ve finské sauně je 12 minut, ale jen v případě, že je vám vysoká teplota příjemná.

Pálí vás boltce, hůř se vám dýchá a na dřevěné lavici poposedáváte, protože vás pálí kůže? Nepřemáhejte se, vyjděte ven a zchlaďte se. Saunování není o překonávání limitů, ale o příjemných pocitech. Začátečníkům bývá příjemněji na spodních lavicích, kde je nižší teplota. A pamatujte i na to, že subjektivně vnímaná teplota se zvyšuje s rostoucí vlhkostí. V sauně vám tedy bude po polití rozpálených kamenů vodou výrazně tepleji.

Neskákejte do toho po hlavě

Máme na mysli bazén s chladnou vodou, který k saunování také neodmyslitelně patří. Odborníci doporučují se před vstupem do vody, která by měla mít okolo 10 stupňů Celsia, nejprve osprchovat a smýt pot. A pak do bazénku pomalu vstupovat a ochlazovat se od nohou. Během pár desítek vteřin by se tělo s teplotním šokem mělo vyrovnat. V okamžiku, kdy příjemné pocity vystřídá chlad, je nejvyšší čas na zabalení se do měkkého ručníku a na pár minut v odpočívárně.

Po pobytu v sauně byste se měli cítit uvolněně, odpočatí fyzicky i psychicky. Tělo na teplo reaguje zvýšenou produkcí obranných látek, které se v těle udrží další týden, ale i záplavou endorfinů, které se postarají o dobrou náladu. A jestli vás saunování nadchne, zkuste mrknout na Saunahouse.cz a popřemýšlet o vlastní domácí sauně – jako o investici do kvalitnějšího života.