Články

5-zlatych

5 zlatých pravidel pro saunování

Nebojte se nahoty a po sauně si dopřejte lehkou svačinu

Odbourává stres, pomůže při nespavosti, posiluje imunitu… Saunování má bezpočet pozitivních účinků, zároveň ale i jasná pravidla. A ne každý je dodržuje. „Před saunováním by měl člověk zamířit pod sprchu a pak se perfektně osušit,“ připomíná jedno ze základních a často opomíjených pravidel Michael Bäumel ze Saunahouse.cz. Jak jste na tom se saunováním vy? Neděláte některou ze začátečnických chyb?

Správné saunování má jednoznačně pozitivní vliv na zdraví a i díky tomu jeho popularita v posledních letech opět narůstá. Tisíce lidí každý týden vyrážejí nejen do veřejných saun, ale dopřávají si komfort saunování i doma – v privátních saunách. A není divu – saunování je jedním z nejpříjemnějších způsobů jak odbourat stres.

Jaká pravidla tedy dodržovat a čemu se naopak vyhnout?

Šperky a stud nechte přede dveřmi

Saunování je neodmyslitelně spojené s nahotou, respektive s bílým prostěradlem, které vyměníte za plavky nebo jiný oděv. Nahota má přitom prozaické důvody – tělo se lépe potí a je hygienická, nedává prostor pro vznik bakterií a jejich přenosu. Máte s nahotou problém? Řešením je privátní sauna, kterou si pořídíte domů. „Soukromí a pohodlí při užívání, to jsou jedny z hlavních důvodů, proč lidé volí domácí sauny,“ přitakává Michael Bäumel ze společnosti Saunahouse.cz, „v domácí sauně se před nikým stydět nemusíte, navíc si saunování můžete dopřát kdykoli chcete.“

Před vstupem do sauny byste měli odložit i šperky, které se v horku sauny mohou rozpálit a způsobit byť drobné, ale nepříjemné poranění.

Před saunováním zamiřte pod sprchu

Než se usadíte na lavici v sauně, zamiřte pod sprchu, pořádně své tělo omyjte a pak se důkladně otřete ručníkem. Do sauny byste nikdy neměli vstupovat mokří. Těsně před saunováním byste si také měli odpustit popíjení alkoholu a kouření cigaret. Zapomeňte také na saunování „na lačný žaludek“ a člověk by také neměl být přecpaný až k prasknutí. Volte zlatou střední cestu!

Nepřekonávejte rekordy

Dvacetiminutový pobyt ve 110 °C. Okolo této hodnoty se pohybuje světový rekord v saunování. Pobyt v sauně ale není o rekordech. Doba, po jakou je vám saunování příjemné, je individuální. Někomu stačí v klasické finské sauně pět minut, jiný vydrží doporučovaných dvanáct. „Když vás při pobytu v sauně začne pálit pokožka, boltce, bradavky, nepřemáhejte se, ale vyjděte ven,“ radí odborníci ze společnosti Saunahouse.cz.

Déle v sauně vydržíte, pokud budete dýchat ústy, nikoli nosem. A nezapomeňte na to, že teplota v sauně stoupá směrem vzhůru. Zatímco na spodních lavicích bývá okolo padesáti stupňů, pod stropem sauny teplota roste až ke stovce.

Ideálně třikrát opakujte

Ze sauny by měl člověk vyrazit pod sprchu a studenou vodou ze sebe smýt pot. A až poté se ponořit do bazénku. Po pocitech intenzívního chladu by se během několika desítek vteřin měl dostavit stav, kdy je vám pobyt v chladné vodě příjemný a hned poté opět pocit chladu. „A to je optimální čas pro zabalení do osušky, krátký pobyt v odpočívárně a návrat do sauny,“ říká Michael Bäumel.

Někomu stačí rituál saunování ve finské sauně podstoupit pouze dvakrát, optimum jsou ale tři „cykly“ sauna-bazén-odpočinek. Čtvrtý už bývá spojený s velikou únavou a vyčerpáním.

Dopřejte si svačinku

Už během pobytu v odpočívárně mezi jednotlivými cykly je důležité doplňovat tekutiny. Protože s potem odchází z těla i minerální látky, zejména sodík a draslík, sáhněte po minerální vodě. Po skončení saunování si dopřejte banány nebo broskve. Díky nim se do těla vrátí i hořčík a vápník. Někteří odborníci nezavrhují ani konzumaci malého piva, pamatujte ale, že velké popíjení byste po saunování měli nechat na jindy. A stejně tak i kouření cigaret.

„Nejlepší je se po saunovacím rituálu natáhnout a užít si lehkou únavu, kterou člověk cítí,“ říká Michael Bäumel. „A jestli to nechcete mít ze sauny do pohodlného křesla dál než pár kroků, pořiďte si domů domácí saunu,“ uzavírá.